Круглагадовая алімпіяда 8 клас


Адказы загрузі тут

Алімпіядныя заданні па беларускай мове і літаратуры
 VІІІ клас 

Заданні
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Усяго 
Балы












Заданне 1. Прачытайце тэкст. Знайдзіце і выпраўце арфаграфічныя і граматычныя памылкі.
Максімальная колькасць балаў – 5.
Нізкі паклон табе, заходняя Дзвіна!
З далёкіх узгор’яў, ад пачатку магутнай Волгі і імклівага Днепра, нясеш ты, іх родная сястра, сваі воды да сівагрывай Балтыкі. Крыштальные крыніцы і рэчкі поўняць тваю неўгамонную сілу. Няспынна імкнеш ты кудысці ў таямнічую далячынь. І плюскочуць хвалі, і б’юць крыніцы. І абліччы прыбярэжных гарадоў і вёсак адбіваюцца ў тваёй плыні. Гамоняць лясы на крутых берагах, а па адхонных схілах гуллівымі чароткамі збягаюць бярозкі.
Незлічыць стагодзяў, што прашугалі над табой, зніклі ў сівізне мінуўшчыны. Сведкам якіх толькi падзей не была ты! Колькі крыві і слёз люцкіх, радасці і гаркоты жыцця прынялі твае воды! А ты плывеш і плывеш, убіраючы ў сябе і добрае, і благое. І гоман тваіх хваль падобны да спрадвечнай, бязконцай песні (Паводле Т.Хадкевіча).

 Заданне 2. Запішыце, як вымаўляюцца наступныя спалучэнні зычных. Запішыце па два словы з гэтымі спалучэннямі.
Максімальная колькасць балаў – 5.

№ п/п
Спалучэнні зычных
Вымаўленне
Прыклады
Прыклады
1
дч, тч



2
тц, чц



3
сш



4
зж



5
сч




Заданне 3. Перакладзіце тэкст на беларускую мову.
Максімальная колькасць балаў – 7.

Что может быть прекраснее летнего деревенского утра? Только что взошло солнце – из-за леса, кажется, в десяти-пятнадцати километрах, совсем рядом. Тишина. Где-то вдали льется нить заунывной мелодии. Это играет жалейка: то плачет она, то смеется над пастушьей судьбою.
В 1900 году В.В. Андреев сделал жалейку совершеннее прежней и ввел ее в свой оркестр народных инструментов (Энц.).
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Заданне 4. Размясціце словы ў такім парадку, каб утварыўся словаўтваральны ланцужок.
Максімальная колькасць балаў – 4.

№ п/п
Словы
Словаўтваральны ланцужок
1
заінелы, інець, іней,   заінець

2
перазімаваць, зіма, перазімоўка, зімаваць

3
стаць, адсталасць, адсталы, адстаць

4
жыццёвасць, жыць, жыццё, жыццёвы


Заданне 5. Адзначце прыклады, у якіх ад выдзеленых займеннікаў правільна ўтворана форма меснага склону.
Максімальная колькасць балаў – 3.

+   /  

+   /  
1) ты (пры) цябе

6) нешта (аб) нечым

2) твой (аб) тваім

7) самы (пры) самым

3) сябе (пры) сабе

8) сама (аб) самай

4) сам (аб) самім

9) свой (аб) сваім

5) чый (аб) чымсьці

10) нехта (аб) нейкім


Заданне 6. Падбярыце да назоўнікаў па два аднакаранёвыя прыметнікі, якія знаходзяцца ў паранімічных адносінах.
 Максімальная колькасць балаў – 5.
Назоўнік
Прыметнік
Прыметнік
1) камень


2) балота


3) дождж


4) конь


5) карысць



Заданне 7. Размясціце прапанаваныя словы ў наступныя лексічныя групы: посуд, адзенне, абутак, часткі цела чалавека.
Боты, ныркі, слоік, страўнік, спадніца, каўнер, шклянка, абцас, вейкі, панчохі, сківіцы, кішэнь, падэшва, патэльня, сподак, скроня, відэлец, чаравік, буркі, футра.
Максімальная колькасць балаў – 5 (за кожнае слова 0,25 бала).

Посуд
Адзенне, дэталі адзення
Абутак, дэталі абутку
Часткі цела, органы чалавека

























Заданне 8. Устаўце прапушчаны прыметнік у наступных фразеалагізмах.
Максімальная колькасць балаў – 5.
№ п/п
Фразеалагізм
Значэнне фразеалагізма
1
вывесці на ______________ ваду
выкрыць чые-небудзь цёмныя справы, нядобрыя ўчынкі
2
_______________ на язык
знаходлівы ў размове, дасціпны
3
_______________ казак (птах)
свабодны, ні ад каго не залежны чалавек
4
за _______________ сталом
з роўнымі правамі, на роўных умовах (сустракацца, вырашаць)
5
_______________ конь
ашуканства, хітры падман

Заданне 9. Пазнайце героя па апісанні. Запішыце назву твора і яго аўтара. Як называецца ў літаратуры апісанне знешняга выгляду чалавека?
Максімальная колькасць балаў – 5.
№ п/п
 Урывак з твора
Герой
Назва твора
Аўтар
1
Залацістыя косы ёй сонца дало,
Дало неба ёй сінія вочы;
На квяцістым лугу за вішнёвым сялом
Дала лілія стан ёй дзявочы.



2
Невыдумная світка – убор на плячах,
Барада, як снег белы – такая,
Незвычайны агонь у задумных вачах,
На каленях ляглі гуслі-баі.



3
Высокі, тонкі, у чорным, яшчэ царскіх часоў сурдуце, ён знешне на самай справе апраўдваў дадзенае яму празванне. Але менш за ўсё гэтага абцягнутага чорным сукном чалавека можна было назваць сухім і чэрствым. Ён быў старамодным, крыху напышлівым, але толькі не сухім.




4. Апісанне знешняга выгляду героя ў мастацкім творы называецца ____________________.

Заданне 10. Падкрэслі чацвёртае лішняе і абгрунтуй свой выбар.
Максімальная колькасць балаў – 6.
Літаратурныя тэрміны
Абгрунтаванне
1) санет, трыялет, элегія, актава

2) эпітэт, метафара, алегорыя, інверсія

3) ямб, амфібрахій, дактыль, анапест

4) навела, аповесць, апавяданне, легенда

5) рытм, рыфма, маналог, страфа

5) кульмінацыя, сюжэт, завязка, развязка


Комментариев нет:

Отправить комментарий