Адказы загрузі тут
Алімпіядныя
заданні па беларускай мове і літаратуры
|
Заданні
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
Усяго
|
|
Балы
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Заданне
1. Прачытайце
тэкст. Знайдзіце і выпраўце арфаграфічныя і граматычныя памылкі.
Максімальная колькасць балаў – 5.
Нашы людзі,
удзячные нашчадкі Францыска Скарыны, помняць вялікі подзвіг сваего славутага
першадрукара.
Што год, калі з
дрэў злятае першы восеньскі ліст, на малой радіме асветніка праводзіца свята,
прысвечаннае Скарыну. Скарынаўскае свята – гэта свята кнігі.
Імя нашага
першадрукара ўбачыш сёння і ў назве вуліцы, бібліатэкі, друкарні.
Цудоўны помнік
яму ўзняўся на прыгожай плошчы ў родным Полацку. Задуменна стаіць натхнёны
Скарына, як бы вярнуўшыся з далёкіх дарох чужыны на Батькаўшчыну. Стаіць у
задуме наш зямляк, трымаячы ў руках кнігу, з якой ён прыйшоў да кожнага з нас… (Паводле
А. Клышкі).
Заданне
2. Рашыце гукавыя
прапорцыі.
Максімальная колькасць балаў – 3.
[ з ] – [ ж ] : [
] – [ ш ]
[ в ] – [ в’ ] : [
] – [ ц’ ]
[ л ] – [ л’ ] : [ д ] – [ ]
[ ж] – [ ш ] : [ дз ] – [ ]
[ т ] – [ ч ] : [ д ] – [ ]
[ б ] – [ п ] : [ ] – [ х
]
Заданне
3. Перакладзіце тэкст на
беларускую мову.
Максімальная колькасць балаў – 7.
Когда год начинается?
Мы отсчитываем год с января. А когда-то началом года считался сентябрь. Да и
сейчас учебный год с сентября начинается. Есть страны, где новый год начинается
в марте. Получается, что год на самом деле круглый. А где у круга начало? Где
начнешь, там и будет. Для человека начало года – его день рождения. У каждого он свой.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Заданне
4. Устанавіце
адпаведнасць паміж фразеалагізмамі і іх лексічным значэннем.
Максімальная колькасць балаў – 5.
|
Фразеалагізм
|
Значэнне
фразеалагізма
|
|
А. На птушыных правах
|
1. Каварны, крывадушны чалавек.
|
|
Б. Воўк у авечай шкуры
|
2. Вельмі вопытны, спрактыкаваны чалавек.
|
|
В. Варона ў паўлінавых пёрах
|
3. Траціць сумленне, сорам, набірацца нахабнасці.
|
|
Г. Стрэляны верабей
|
4. Які марна імкнецца паказаць сябе лепшым, больш
значным, чым ён ёсць на самай справе.
|
|
Д. У сабакі вачэй пазычыць
|
5. Незаконна ці не маючы права, трывалага забеспячэння
|
Адказ: А __ Б __ В __ Г __ Д __.
Заданне
5. Ад прыведзеных назоўнікаў
утварыце прыметнікі-паронімы. Складзіце з імі словазлучэнні (род можа быць
любы).
Узор: балота –
балоцістая мясцовасць, балотная чарапаха.
Максімальная
колькасць балаў – 5.
|
Назоўнік
|
Прыметнік
|
Прыметнік
|
|
1) гліна
|
|
|
|
2) генерал
|
|
|
|
3) эфект
|
|
|
|
4) дождж
|
|
|
|
5) пясок
|
|
|
Заданне 6. Размяжуйце і запішыце прапанаваныя словы ў наступныя лексічныя групы: мэбля,
сельскагаспадарчыя пабудовы, стравы,
посуд.
Збан, дзяжа, канапа, гумно, пуня, бабка, сподак, клёцкі, куцця, лава,
дрывотня, куфар, зацірка, камора, апалонік, скрыня, верашчака, склеп, чыгун,
зэдлік.
Максімальная колькасць балаў – 5 (за кожнае слова 0,25 бала).
|
Мэбля
|
Сельскагаспадарчыя пабудовы
|
Стравы
|
Посуд
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Заданне
7. Адзначце сказы, у
якіх няма памылак ва ўтварэнні і ўжыванні дзеепрыслоўяў.
Максімальная колькасць балаў – 3.
1) Ехаўшы да бацькоў,
дзяўчына думала аб нечым сваім.
2) Спакойна
засынаючы, сінеюць берагі.
3) Гледзячы перадачу,
узнікалі цікавыя ідэі.
4) Завязаўшы хустку,
маці выйшла з хаты.
5) Не думая, Антон
гаварыў вельмі катэгарычна.
6) Шчыра кажачы, ён
толькі лічыўся брыгадзірам.
7) Пераліваясь
золатам, вячэрняя зара рабілася аранжавай.
8) Спакойна сплывае
рака, не ведаючы суму і гора.
Адказ: __________
Заданне
8. Вызначце, словы якіх
часцін мовы маюць наступныя марфемы. Прывядзіце прыклад.
Максімальная колькасць балаў – 5.
|
Марфема
|
Часціна мовы
|
Прыклад
|
|
1. Канчатак -я
|
|
|
|
2. Канчатак -яе
|
|
|
|
3. Суфікс -ць
|
|
|
|
4. Суфікс -ючы
|
|
|
|
5. Суфікс -а
|
|
|
Заданне
9.
Пазнайце твор па героях. Запішыце назву твора і яго
аўтара.
Максімальная колькасць балаў – 6.
|
№
|
Герой
|
Назва твора
|
Аўтар
|
|
1
|
Міця Бокуць, Стасік
|
|
|
|
2
|
Кастусь, дзед Агей
|
|
|
|
3
|
Міколка, дзед Нупрэй
|
|
|
|
4
|
Тэкля, Васілька
|
|
|
|
5
|
Юсуфі, хан Бату
|
|
|
|
6
|
Тонік, Арсенік
|
|
|
Заданне
10. Адзначце ў кожным
з шасці радоў чацвёрты “лішні” варыянт, падкрэсліце яго.
Максімальная колькасць балаў – 6.
1. Песня, загадка, апавяданне, легенда.
2. Вадзянік, Пярун, Ярыла, Сварог.
3. “Зоры спяваюць”, “Ручэй”, “Верасень”, “Дрымотна
ціснуцца кусты”.
4. Амфібрахій, анапест, дактыль, харэй.
5. Серж, Насцечка, Грышка, Мішка.
6. Эпітэт, падтэкст, параўнанне, метафара.
Комментариев нет:
Отправить комментарий